Met maar liefst 30.884 studenten en ruim 7.000 medewerkers behoort Universiteit Leiden tot de grotere onderwijsinstellingen in Nederland. In de verschillende gebouwen brengen liften honderden medewerkers en studenten dagelijks naar de juiste bestemming. Om ervoor te zorgen dat zij snel kunnen worden bevrijd, wanneer een lift onverhoopt stil komt te staan, liet de universiteit al haar receptionisten en algemene dienstmedewerkers trainen door LiftAcademy.
Petra Slabber, Coördinator BHV Universiteit Leiden: “De trainers van LiftAcademy hebben de training ‘Bevrijden van opgesloten liftpassagiers’ op locatie verzorgd. Zo konden de medewerkers in hun eigen gebouw met hun eigen lift oefenen. Een betere leeromgeving is er niet.”
E-learning bevrijden van opgesloten liftpassagiers
Voordat de medewerkers aan het praktijkdeel konden deelnemen, moesten ze eerst de e-learningmodule ‘Bevrijden van opgesloten liftpassagiers’ succesvol afronden. “Hierbij werd kennis opgedaan over het functioneren van diverse liften en het theoretische gedeelte van het bevrijden van mensen uit de lift. Door eerst de theorie tot je te nemen, zorg je ervoor dat je goed voorbereid aan het praktische cursusdeel begint.”
Positief beoordeeld
De liftbevrijdingstraining werd goed ontvangen door de receptionisten en algemene dienstmedewerkers. “Vooral de combinatie van theorie en praktijk werd zeer positief beoordeeld”, aldus Petra Slabber. Studenten en medewerkers die vastzitten in de lift, kunnen er nu zeker van zijn dat zij niet lang hoeven te wachten op de hulp van liftmonteur of brandweer, maar direct kunnen worden geholpen door eigen universiteitsmedewerkers.