Als bekroonde private bank heeft InsingerGilissen een naam hoog te houden. Behalve alle aandacht voor een persoonlijke, hoogwaardige service aan klanten, heeft de bank ook veel oog voor een prettige en veilige werkomgeving. Niet voor niets namen vier facility-medewerkers van de Amsterdamse vestiging onlangs deel aan de LiftAcademy-training Veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers.
Zes collega’s van de facilitaire afdeling van Avans Hogeschool namen onlangs deel aan de LiftAcademy-training Veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers. We spraken met een van de deelnemers die na de training een instructieposter maakte voor Avans-studenten en -medewerkers die vast komen te zitten: “Als je vastzit in de lift, wil je zo snel mogelijk worden bevrijd. Met een helder stappenplan in de lift kunnen we dat in nog betere banen leiden.”
Samen met vier collega’s van de facilitaire dienst nam Herman Farenhorst van Hoogheemraadschap De Stichtse Rijnlanden eind vorig jaar deel aan de LiftAcademy-training Veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers. “We hadden intern zelf al regelmatig opgesloten liftpassagiers bevrijd, totdat we erachter kwamen dat je voor zo’n risicovolle handeling toch echt een certificaat nodig hebt. Dit met het oog op de verzekering en aansprakelijkheid.”
Bij Museum Het Valkhof in Nijmegen schrijven ze veiligheid met een hoofdletter V. “Hoewel we in dit gebouw kort voor een verbouwing staan, hebben we er toch voor gekozen om een vijftal medewerkers te trainen in het veilig bevrijden van opgesloten passagiers. We vinden het namelijk belangrijk dat er altijd iemand aanwezig is die weet hoe te handelen bij een liftopsluiting”, vertelt Marc van de Grift, medewerker Techniek en gebouw bij het museum.
VieCuri Medisch Centrum is een topklinisch ziekenhuis met locaties in Venlo en Venray en regiopoli’s in Panningen, Horst en Reuver. Om de veiligheid van bezoekers, patiënten en medewerkers te garanderen, zorgt de organisatie er nadrukkelijk voor dat de bevoegdheid en bekwaamheid van haar medewerkers op orde is – ook als het gaat om het bevrijden van opgesloten liftpassagiers.
Als een van de grotere assuradeuren van Nederland biedt het Alkmaarse Turien & Co. een uitgebreid pakket met verzekeringen van verschillende verzekeraars – onder meer voor bijzondere en niet-alledaagse risico’s. Omdat een lift ook in een drie verdiepingen tellend gebouw vast kan komen te zitten, kozen ze ervoor om bhv’ers op te leiden in het veilig bevrijden van liftpassagiers. Teamleider schadeadministratie & receptie Frank Kielstra legt uit: “Als verzekeraar pakken wij dingen graag goed en serieus aan.”
HMC is een van de 26 topklinische ziekenhuizen in Nederland. Op de drie locaties HMC Antoniushoeve, HMC Bronovo en HMC Westeinde, alle gelegen in de Haagse regio, zorgen liften van verschillende typen en leeftijden voor het verticaal transport van patiënten, bezoekers en medewerkers. Omdat ze zo’n belangrijke functie in de verkeersstromen vormen, koos het ziekenhuis ervoor om medewerkers te trainen in het veilig bevrijden van liftpassagiers bij liftstoringen. LiftAcademy verzorgde deze training.
Binnen het Holland Protonen Therapie Centrum (PTC) te Delft is de afdeling Gebouw&Techniek verantwoordelijk voor de liften en een eventuele liftopsluiting. Manager gebouwbeheer David Bikker en collega's volgden de training Veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers bij LiftAcademy, het opleidingscentrum van Liftinstituut: "Bij een eventuele liftopsluiting wil je de opgesloten personen veilig en snel kunnen bevrijden."
Met maar liefst 30.884 studenten en ruim 7.000 medewerkers behoort Universiteit Leiden tot de grotere onderwijsinstellingen in Nederland. In de verschillende gebouwen brengen liften honderden medewerkers en studenten dagelijks naar de juiste bestemming. Om ervoor te zorgen dat zij snel kunnen worden bevrijd, wanneer een lift onverhoopt stil komt te staan, liet de universiteit al haar receptionisten en algemene dienstmedewerkers trainen door LiftAcademy.
G4S Patrol en Response verzorgt sinds enkele jaren voor de NS een aantal diensten waaronder het veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers. Medewerker backoffice & planning Claude van der Linden: “Contractueel is afgesproken om onze medewerkers daarvoor op te leiden en opgeleid te houden. Na lang zoeken hebben we vanuit G4S besloten om de opleidingen onder te brengen bij LiftAcademy.”
Als EU-agentschap ondersteunt Eurojust de samenwerking tussen de gerechtelijke autoriteiten in de strijd tegen grensoverschrijdende zware criminaliteit. Zo draagt de organisatie bij aan de veiligheid in de hele EU. Ook binnen de eigen organisatie staat veiligheid voorop. Daarom laat Eurojust eigen medewerkers trainen in het veilig bevrijden van personen uit liften.
Fontys Hogescholen vormt de grootste publieke kennisinstelling in Zuid-Nederland. Met 44.000 studenten en 4.400 medewerkers worden de liften op de verschillende locaties van de hbo-instelling intensief gebruikt. Om ervoor te zorgen dat passagiers bij een liftopsluiting niet onnodig lang vastzitten, stuurt Fontys eigen medewerkers al jaren naar de training Bevrijden van opgesloten liftpassagiers van LiftAcademy.
Jan Blom, Inspecteur Stationsbeheer en Operatie en medeverantwoordelijke voor doelmatig eigenaarschap: “Als het gaat om liften, willen we meer gevoel hebben bij klachten en storingen. Om een betere gesprekspartner aan tafel met NS Stations te kunnen zijn, hebben we gekozen voor de LiftAcademy-training ‘Praktisch liftbeheer’. We zijn door de inhoudelijke kennis die we verkregen hebben, beter in staat om samen op te trekken richting de aannemer voor liftnieuwbouw en -onderhoud. Het is prettig als je weet waar je het over hebt.”
Ilse Mariën, coördinator Specialismen & Platforms binnen brancheorganisatie OSB, volgde de training 'Veilig werken rondom liften'. Ze vond het een leerzame ervaring. “Tijdens de training van een halve dag, gegeven door een enthousiaste en ervaren docent, werd niet alleen aandacht geschonken aan de theorie, maar ook aan de praktijk: we hebben geoefend met een tractielift. Alle respect voor de specialist die glaswas- en schoonmaakwerk op en om liften veilig en zelfstandig verricht!"
Niels Basjes is IT-architect en plaatsvervangend hoofd BHV bij bol.com. Een deel van het BHV-team van bol.com heeft opnieuw de training ‘veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers’ gevolgd. Nu bij het Liftinstituut.
Medewerkers van vastgoedbeheerders en woningcorporaties werken regelmatig op hoogte. Om ervoor te zorgen dat dit veilig gebeurt, kiest Vestia ervoor haar medewerkers een gedegen opleiding te laten volgen bij het Liftinstituut - theoretisch en praktisch.