Als een van de grotere assuradeuren van Nederland biedt het Alkmaarse Turien & Co. een uitgebreid pakket met verzekeringen van verschillende verzekeraars – onder meer voor bijzondere en niet-alledaagse risico’s. Omdat een lift ook in een drie verdiepingen tellend gebouw vast kan komen te zitten, kozen ze ervoor om bhv’ers op te leiden in het veilig bevrijden van liftpassagiers. Teamleider schadeadministratie & receptie Frank Kielstra legt uit: “Als verzekeraar pakken wij dingen graag goed en serieus aan.”
Kielstra weet nog goed toen er zo’n drie jaar geleden in het gebouw mensen in de lift kwamen vast te zitten. “Een conciërge kwam meteen in actie en wist de mensen uiteindelijk te bevrijden. Vanuit mijn toenmalige functie als teamleider facilitair vroeg ik me wel af of dat allemaal zomaar mocht. Is het geen linke soep als je ongetraind mensen gaat bevrijden? Toen ik op internet ging zoeken, kwam ik bij LiftAcademy terecht. Mij werd al snel duidelijk dat zelf bevrijden niet zonder gevaren is. Vandaar dat we besloten hun training te volgen.”
Duidelijke e-learning
De training Veilig bevrijden van opgesloten liftpassagiers bestaat uit een theorie- en een praktijkgedeelte. Voor de theorie doorliepen Frank en zijn collega’s als een van de eersten de gloednieuwe e-learningmodule van LiftAcademy. “Die omgeving ziet er supermooi uit. Doordat alles heel duidelijk en overzichtelijk wordt uitgelegd, leert het heel gemakkelijk. Dat de stof niet heel ingewikkeld is, draagt daar natuurlijk ook aan bij.”
“Wat we heel leuk vonden, waren de filmpjes tussendoor. Die zorgen voor de nodige afwisseling. Wat we wel jammer vonden, was dat er uiteindelijk geen romance ontstond tussen de twee vastzittende liftpassagiers”, zegt Kielstra grappend.
Praktijktraining bevrijden liftpassagiers
Voor de praktijktraining kwam een trainer van Liftinstituut naar het pand van Turien & Co. Daar leerde hij de deelnemende bhv’ers de kneepjes van het liftbevrijders-vak. “Dat was een leuke ochtend. De man wist het heel goed te brengen.” Ook over de ervaringen met LiftAcademy in het voorbereidende stadium heeft Kielstra niets te klagen: “Dat contact verliep gewoon prettig.”
Terugkijkend is Kielstra blij dat hij en zijn collega’s de training hebben gedaan. “Bij zo’n liftbevrijdingsactie moet je echt weten wat je doet. Je kunt de rem niet zomaar lichten om de lift te laten bewegen. Dat moet je heel gecontroleerd doen. Ik ben blij dat de meeste bhv’ers nu weten hoe ze veilig moeten handelen bij een liftopsluiting.”